Tidigare ställda frågor!


I min firma diskuterar vi hur vi ska beskriva vår omvärld.
Finns det några bra metoder?

Svar: Ja, det finns ett antal olika metoder som spänner från enkla prognoser när det gäller marknadsvolymer till avancerad scenarioplanering. Vad man ska använda beror på det enskilda fallet, på hur dynamisk den bransch man verkar i är och på hur mycket resurser man kan sätta av för omvärldsanalysen. Ett par saker är värda att tänka på:
Det är ingen mening att göra en bra omvärldsanalys om man inte är beredd att ta konsekvenserna av de insikter man kommer fram till. Ofta delegerar ledningen omvärldsbevakningen till en grupp eller ett projekt, men är sedan inte öppen för att ta till sig vad gruppen eller projektet kommer fram till.
Djupet i omvärldsanalysen bör stå i paritet med djupet i analysen av firmans inre liv. Det är inte effektivt att beskriva finare detaljer i omvärlden om man har en grund förståelse för hur firman fungerar och varför man står där man står. Ofta är det bättre att spendera tid och pengar på att förstå de inre förutsättningarna för de framtida affärerna än att göra avancerade framtidscenarier.
/Berth

 

Producerad av Snyggare-Internet